Často kladené otázky
Z jaké oblasti je váš dotaz?
Objednávky a expedice
Máte skladem vše, co vidím na e-shopu?
Zakládáme si na tom, aby vše co vidíte na našem e-shopu označené jako „Skladem“ bylo u nás skutečně k dispozici k odběru pro koncové zákazníky ten samý den. Pokud zboží skladem není a je již objednáno u dodavatele, tak zobrazujeme na eshopu informaci, že je „Na cestě“. V detailu produktu je poté vidět i přibližný termín naskladnění. U některých položek se objevuje informace „Na dotaz“, to znamená, že zatím zboží není od dodavatele objednáno a zatím nevíme přesnější termín naskladnění. Jako „Nedostupné“ označujeme zboží, které se již nevyrábí a nemá je skladem ani výrobce. Informaci o jejich současném stavu necháváme dočasně na stránkách. Zájemce tak může zjistit, že výroba modelu už byla ukončena a ve většině případů dostane i doporučení případného nástupce či zboží s podobnými parametry.
Kdy mi dorazí svítilna, když si ji teď objednám?
Už při zadávání objednávky uvidíte v košíku předpokládané datum doručení zásilky. Zboží vám přijde během 1-2 pracovních dní. Pokud stihnete objednat předtím, než si v konkrétní den připravené zásilky vyzvednou jednotliví dopravci, jsme schopni expedovat v den objednávky a to i v čase vánočních nákupů, kdy počet objednávek raketově stoupá. Pokud objednáte o něco později, expedujeme ihned následující pracovní den. Cestu své objednávky pak můžete sledovat na trackingu, který vám zašleme spolu s mailem informujícím o odeslání zásilky.
Je nutné dělat objednávku, když stejně jdu pro zboží k vám na prodejnu?
Není to podmínka, naše výdejna funguje i jako standardní kamenná prodejna, kde lze všechno zboží, které vidíte na webu označené „Skladem“, nakoupit i bez předběžné objednávky. Pokud objednáte přímo na webu, bude pro vás zboží rezervované. Pak se nestane, že vámi vybraná svítilna vyprodá dříve než na prodejnu dorazíte. Obzvláště u zajímavých novinek a nebo během vánoční sezóny k takovým případům může dojít. Zadání objednávky on-line také urychlí proces jejího vydání.
Lze na prodejně platit kartou?
Ano, na prodejně je možné platit kartou přes terminál.
Dá se u vaší prodejny zaparkovat?
Prodejna je v centru města, kde je vzhledem k modrým zónám situace s parkováním složitá. Pokud se k nám chystáte jenom vyzvednout předem zadanou objednávku, nebo máte rozmyšleno co budete kupovat, dá se krátkodobě zastavit přímo ve vjezdu do domu. Pokud si chcete v klidu prohlédnout všechny zajímavosti a novinky, vyplatí se zastavit na placeném stání u Rozhlasu či u Vinohradského divadla. Samozřejmě 100% jistota je použít MHD a krátkou procházkou k nám dojít ze stanic Muzeum, Náměstí Míru, I.P. Pavlova, Italská či Římská.
Mám delší dobu zadanou objednávku, ale zboží stále nedorazilo. Co máme dělat?
Nejprve se přesvědčte, zda se vám podařilo objednávku skutečně realizovat. Může se stát, že neprojde online platba nebo v tu nejméně vhodnou chvíli vypadne Wifi. Pokud vám od nás přišlo do mailu potvrzení o přijetí objednávky, tak je vše v pořádku. Nenašli jste ho? Pro jistotu zkontrolujte i spamovou složku. Pokud jste objednali zboží, které nebylo skladem (což je zobrazeno na našem eshopu), tak je samozřejmě nutné čekat až ho naskladníme. Pokud již déle čekat nechcete, lze jednoduše změnit objednávku na jiné zboží podobných parametrů, které je skladem. V takovém případě nás stačí kontaktovat.
Pokud jste od nás obdrželi do mailu i upozornění o odeslání objednávky a balíček přesto stále nejde, zkontrolujte tracking zásilky, který je součástí tohoto mailu. V něm uvidíte, jak si zásilka stojí na své cestě k vám. Pokud kolem ní vzniknou nějaké nejasnosti, zavolejte nejprve na zákaznické linky jednotlivých přepravců, které naleznete na jejich stránkách.
Zásilkovna
GLS
Česká pošta
Pokud nenajdete společnou řeč, kontaktujte nás a my vám pomůžeme problém vyřešit.
Reklamace a servis
Máte-li dotaz týkající se nefunkčnosti svítilny nebo jejího neobvyklého chování, nahlédněte nejprve do našeho Malého servisního rádce. S velkou pravděpodobností zde získáte informace, které hledáte.
Co je to výrobní číslo svítilny?
Od září roku 2008 jsou všechny svítilny opatřeny specifickým sériovým číslem (například 1LS5VM00323). Sériové číslo je vygravírováno na svítilně i nalepeno na krabičce. Podle tohoto čísla lze každou konkrétní svítilnu Fenix jednoduše dohledat.
Potřebuji reklamovat svítilnu a už nemám účtenku. Co mám dělat?
Neděje se nic tak strašného. Pokud jste svítilnu koupili u nás, dohledáme vás v systému podle jména nebo mailové adresy. Pokud jste ji koupili např. u některého z našich obchodních partnerů, použijeme k jejímu dohledání právě specifické výrobní číslo. Stačí, když se nám ozvete na mail svitilny@kronium.cz.
Dostal jsem svítilnu Fenix jako dárek, jak mám postupovat při její reklamaci?
To je v pořádku. Zašlete nám popis závady a specifické výrobní číslo svítilny na email svitilny@kronium.cz. Dohledáme si ji v systému.
Jak je to se zárukou na svítilny a čelovky? Je tedy 2 roky nebo 5 let?
Jasnou představu o trvání záruky u konkrétních svítilen získáte v článku Záruční podmínky Fenix. Přesně jsou zde vymezeny také podmínky pozáručního servisu.
Jaká je životnost akumulátoru? Do mobilu musím kupovat nový zhruba po 2 letech, je to tak i u svítilen?
Akumulátory ve svítilnách běžně vydrží 5 let i déle. V první řadě stárnou akumulátory vlivem nabíjecích cyklů. Telefon nabíjíte téměř každý den, kdežto svítilny anebo čelovky, které většinou využíváte v kratších intervalech a navíc sezóně, zdaleka nenabíjíte tak často. Lépe tedy s nabíjecími cykly hospodaříte. Fenix využívá pro své svítilny kvalitní průmyslové články, ke kterým následně přidává ochrannou či nabíjecí elektroniku a dává na ně záruku dva roky. Akumulátory vám však mohou sloužit dlouhá léta. Pokud jim dáte potřebnou péči, lze jejich životnost ještě prodloužit a stárnutí zpomalit. Např. pokud víte, že nebudete delší dobu svítilnu používat, skladujte akumulátory nabité na úroveň 30 – 50 %. V tomto neaktivním období uchovávejte také akumulátory v chladu (výrobci uvádí optimální rozpětí teplot 0 – 25 °C). Během svícení se samozřejmě svítilna zahřeje i na vyšší teplotu, ale jde o to, aby její akumulátor nebyl vystaven vyšším teplotám dlouhodobě. Třeba i tím, že svítilna i s nabitým článkem leží na přímém slunci v rozpáleném autě. Akumulátor se vám za vaši starostlivost odmění tím, že po dvou letech budete pozorovat jen velice mírný pokles jeho celkové kapacity.
Proč je tedy na akumulátory záruka jen 2 roky?
Ve své podstatě se jedná o spotřební materiál. Na oblečení také máte záruku dva roky, ale sloužit vám může mnohem déle. Platí, že pokud se budete o akumulátor starat, můžete jej používat řadu let, ovšem jeho životnost je podmíněna několika faktory, jako např. už vzpomínaným počtem využitých nabíjecích cyklů, způsobem používání a také teplotou pro jeho uchovávání. Samozřejmě, že v případě obrovské produkce Fenixu se čas od času může objevit vadný kus, který díky tomu odejde dříve než za uváděné dva roky. Jestli se s ním potkáte, neváhejte se na nás obrátit, my jej proměříme a váš problém vyřešíme.
Mám svítilnu se zabudovaným akumulátorem. Znamená to, že když odejde akumulátor nebude už nikdy fungovat ani svítilna?
Není třeba se obávat. Vestavěné akumulátory jdou vyměnit. Nelze to však udělat podomácku, je třeba zaslat svítilnu k nám do servisu. Pokud jste ji nakoupili na našem e-shopu nebo u některého z našich partnerů, provedeme výměnu bez problémů. Jedinou podmínkou je, aby náhradní akumulátor byl stále k dispozici u výrobce.
Ztratil/a jsem/rozbila se mi část svítilny, ale jinak funguje. Dají se u vás sehnat náhradní díly? V e-shopu je nevidím.
Pokud se vám rozbije nebo ztratí část svítilny, která buď nemá přímý vliv na její funkci (např. vzdálený spínač nebo ližina, kterou upevňujete svítilnu do držáku u cyklosvítilen, klip na uchycení v kapse u kapesních svítilen apod.) nebo se dá snadno odšroubovat a vyměnit (typicky koncovka svítilny nebo držák čelovky) projděte si nejprve kategorii příslušenství / náhradní díly na našem webu. Pokud tam požadovaný díl nenajdete napište nám na mail servis@kronium.cz. Bude-li to jen trochu možné, rádi vám pomůžeme váš problém vyřešit.
Technické
Svítilna se při provozu zahřívá, je to normální?
Při provozu vysoce výkonných LED dochází k tvorbě tepla, které je kvůli jejich chlazení rozvedeno do celého povrchu svítilny. Při vyšším nastaveném výkonu svítilna více hřeje. Při vysokých teplotách okolí a nastaveném nejvyšším výkonu může dojít k citelnému zahřátí svítilny. Nejsilnější modely jsou proto vybaveny i ochrannou proti přehřátí, kdy po dosažení určité teploty automaticky sníží výkon. Pokud by svítilna byla na dotek příliš horká, můžete samozřejmě přepnout výkon na nižší úroveň sami. Při pohybu za běžných nočních teplot lze obvykle svítilny provozovat na nejvyšší výkon bez omezení.
Píšete že svítilna vydrží 88 hodin a uvidím na 405 metrů. Znamená to, že to tak bude fungovat po celou dobu?
U každé svítilny je vždy uvedena maximální výdrž, to znamená doba, po kterou je svítilna schopna svítit v nejnižším režimu. Podobně se uvádí i maximální dosvit, který se naopak uvádí v nejvyšším režimu. Nelze to tedy chápat tak, že by po celých 88 hodin dokázala dosvítit až do vzdálenosti 405 metrů.
Jak se počítají výdrže jednotlivých režimů? Měřil jsem časy u své svítilny a neodpovídalo to údajům uvedeným v tabulce na krabičce.
Stejně jako u ostatních parametrů používá Fenix i pro určení doby výdrže celosvětově nejuznávanější americkou normu ANSI FL 1-2009. Ta definuje čas výdrže jako dobu, do které světelný výkon klesne na 10% počáteční hodnoty (změřené 30 vteřin po zapnutí). Pokud se tedy měří výdrž v režimu 1000 lumenů, stopky běží až dokud výkon neklesne na 100 lumenů. To může zahrnovat i svícení na druhý a někdy i třetí režim anebo postupné klesání výkonu. Tento systém počítaní nám přikazuje norma. Aby jsme vám to však usnadnili, u některých produktů najdete orientační grafy výkonů v jednotlivých režimech, které poskytuje výrobce.
Jak je možné, že dvě čelovky Fenix (HM65R a HM61R Amber), které mají prakticky stejný výkon a totožný akumulátor, vykazují v režimu 400 lumenů tak velký rozdíl ve výdrži? Uvádíte, že HM61R Amber v něm svítí 4 hodiny, kdežto HM65R celých 22 hodin.
Hlavní důvod této odlišnosti spočívá v rozdílné regulaci výkonu obou čelovek. Zatímco u HM65R použil výrobce elektroniku s funkcí prodloužení výdrže, do HM61R Amber zabudoval konstantní regulaci výkonu.
Funkce prodloužení výdrže u HM65R postupně snižuje výkon v malých krocích pro prodloužení doby svícení. V režimu 400 lumenů to znamená, že se během 2 hodin postupně sníží až na cca 70 lumenů, které dokáže držet více než 20 hodin. Právě malé kroky během snižování umožní zraku subjektivně přivykat na světelnou úroveň, takže pocit stmívání není tak dramatický. Toto snižování se pak po přepnutí režimů, resp. vypnutí a opětovném zapnutí čelovky resetuje a začíná vždy od začátku.
Fenix HM61R Amber používá elektroniku s konstantní regulací výkonu, což je tradiční vlastnost drtivé většiny svítilen a čelovek Fenix. Režim 400 lumenů tedy svítí konstantně dokud jej baterie utáhne (cca 4 hodiny). Poté se čelovka nevypne, ale v dostatečném předstihu automaticky přepne o stupeň níže.
Pro lepší pochopení přikládáme i graf s průběhy výkonu. Můžete na něm vidět i fungování další výkonné čelovky Fenix HL60R.
Regulace výkonu u čelovek Fenix HM65R, HM61R Amber a HL60R při 400 lumenech
Vlivem L konstrukce je reflektor u čelovky Fenix HM61R Amber mírně vyosený vpravo. Má to nějaký vliv na světelný kužel čelovky? Dopadá i kužel světla stranou nebo se drží ve středu zorného pole?
Toto „vyosení“ nemá při reálném venkovním použití na čelovku žádný vliv. Kužel rovnoměrně osvětluje prostor před jejím majitelem. Viditelné by to mohlo být jen tehdy, pokud byste namířili reflektor na objekt ze vzdálenosti několika málo centimetrů.
Doba provozu na nejvyšší výkon je při použití alkalických baterií kratší než při použití nabíjecích baterií. Je to v pořádku?
Ano je to v pořádku. Alkalické baterie mají vysoký vnitřní odpor, takže jim při vysokém odběru proudu rychle klesá kapacita. Nabíjecí NiMH baterie, li-ion akumulátory a jednorázové lithiové tento problém nemají, takže s nimi lze získat delší dobu provozu při nastavení svítilny na vysoký výkon. Při používání nízkých režimů výkonu nebo přerušovaném používání je doba provozu na všechny typy baterií srovnatelná. Přesný typ baterií použitých pro měření výdrže je vždy uveden v podrobném popisu svítilny, čelovky, či lucerny na našich stránkách.
Když koupím nabíjecí svítilnu, je součástí balení i nabíječka?
Pokud se jedná o nabíjecí svítilny (nabíjecí konektor je tedy přímo v těle svítilny), přidává výrobce do balení jak akumulátor, tak většinou i nabíjecí kabel s příslušnými konektory. U starších svítilen jde o micro-USB konektor, takže pro jejich nabíjení můžete použít i běžnou nabíječku na telefon. Novější svítilny již mají konektor USB-C, který se používá na nových mobilních telefonech. Součástí balení nebývá adaptér do sítě. Ten si však u nás můžete jednoduše dokoupit. Některé nenabíjecí svítilny vybavuje výrobce v rámci akční nabídky Li-ion akumulátorem se zabudovaným USB konektorem pro nabíjení, v tomto případě není nabíjecí kabel součástí balení.
Obecné
Proč je u vás Fenix tak drahý? Na Aliexpressu získám produkty Fenix mnohem levněji.
My samozřejmě musíme do ceny započítat české DPH 21%, clo a další poplatky související s dovozem. Na Aliexpessu samozřejmě můžete nakoupit za cenu zdánlivě bez daně, následně pak čekat 6-10 týdnů na dodání svítilny, individuálně řešit proclení a platit clo i DPH ze zboží na české celnici, což je rázem i 30 % navíc. A pokud by se s vaší svítilnou něco stalo, reklamovat ji budete opět až v Číně.
Na druhou stranu my expedujeme okamžitě a zboží dostanete během následujících 1-2 pracovních dní. Jednoduché je i vyřízení případné záruční opravy. V naší režii je také pozáruční servis, který pro vás zajistíme u zboží Fenix zakoupeného u nás po co nejdelší možnou dobu. A to i po uplynutí záruky, limitující je pro nás jen dostupnost náhradních dílů u výrobce. Věřte, že to jsou dobře investované peníze.